Клуб “Млад писател”

“Не изкривявай; не се опитвай да наводниш; не се опитвай да я направиш логична; не редактирай душата си спрямо модата. Най-добре следвай безпощадно своите най-дълбоки мечти.”

Франц Кафка

.

Защо (да) пишем?

Ще зададем направо въпроса – писали ли сте някога? Ако да, то:

Спомняте ли си какво ви накара да го направите?
Какво беше усещането по време на писането?
А след това?
Какъв беше резултатът?
Донесе ли ви желаното удовлетворение? Или по-скоро обратното?
Направихте ли го пак?
Защо?

Ако никога не сте писали, то имаме един единствен въпрос:
Защо???

Когато седне да пише, човек обикновено не си задава въпроса защо го прави. Дали ако знаехме защо искаме да напишем едно стихотворение, приказка или разказ, бихме го направили по-добре? Дали бихме намерили по-лесно подходящия, собствения глас? Не сме докрай убедени, но все пак смятаме, че малко яснота по въпроса за мотивите, целите и средствата за тяхното постигане би помогнала за по-добрия или поне по-адекватен резултат.

Основните цели на курса са:

  • Да изясните отношенията си с литературата – искате просто да пофлиртувате, да преживеете мимолетно увлечение или се надявате на сериозна връзка? Суета, страст или любов към писането са в основата на вашето желание?
  • Да опознаете по-подробно литературата като обект на вашите желания. Откриването на нови черти от нейния облик ще ви разкрият нови и неподозирани възможности за удоволствие, които ще ви привържат по-силно към нея. Внимание – има опасност от пристрастяване!
  • Да разберете как да изграждате отношенията си с литературата, така че след време да не си станете досадни.
  • Да развиете способността да опознавате света и себе си чрез литературата. Да общувате чрез нея – със себе си и с другите.
  • Да се научите не само да се забавлявате с литературата, но и да работите с нея, без това да ви изглежда скучно и натоварващо.
  • Да успеете да овладеете желанието да „обичате себе си в литературата” и да се научите „да обичате литературата в себе си”.

Завършване на учебната 2016/2017 г.

Програма 9+

Проект – фрагментарен роман, писан от деца

„Тръгни от началото и продължи, докато стигнеш края. Чак тогава спри.“
~ „Алиса в страната на чудесата“, Луис Карол

1. ВЪВЕДЕНИЕ

Представяне на участниците, изясняване целите на курса, идейния проект и желанието за обучение.

„Така че ела с мен там, където се раждат мечтите, а времето завинаги е спряло. Достатъчно е да си помислиш за красивите и щастливи неща и твоето сърце ще полети.“
~ „Питър Пан“, Дж. М. Бари

2. ВДЪХНОВЕНИЕ

Откриване и възпитаване на вдъхновението.

“Светът – това е нещо много красиво – отвърна Костенурко. – Не можеш да си представиш по-красиво нещо. Направено е от вода и суша, като е спазена следната пропорция: две трети вода и една трета суша.
– Много са го разводнили – разочарова се лисичето.”
~ “Приключенията на Лиско по море”, Борис Априлов

3. ЖАНРОВЕ, РОДОВЕ, ВИДОВЕ

Същност, основни характеристики и рецепция.

„За мен няма достатъчно голяма чаша чай и достатъчно дълга книга.“
~ „Алиса в страната на чудесата“, Луис Карол

4. ПРОЗА

– Техника – действие, фабула, сюжет, структура, среда, диалог
– Приказка – видове, изграждане на герои, типове персонажи и тяхната психологизация, инициация, елементи, символика, сходства между световните вълшебни приказки и умение за работа с тях /модел на Владимир Проп/
– Разказ и преразказ – умение за пресъздаване, пряка и непряка реч, подробности
– Дневник – цел, видове, структура на изграждане, публика
– Писмо – детайлна характеристика на епистоларния жанр, примери в литературата, видове, елементи, създаване
– Медиен текст – статия, витрина, абзац, параграф, тематика
– Пословици, поговорки, гатанки, вицове – сбито предаване на съдържание, изводи
– Представители
– КУФАР – систематизация и пренасяне

5. ПОЕЗИЯ

– Техника – рима, ритъм, образи, стихосложения
– Форми – класически, бял и свободен стих
– Възможности за реализация – превръщането на добра идея в пълноценен текст
– Цитатност и интертекстуалност
– Представители
– Поезия в прозата
– КУФАР – систематизация и пренасяне

6. КРАСНОПИС

“Че съм умен – умен съм, но защо съм толкова красив?! Сигурно защото съм скромен, а скромността краси човека.”
~ “Карлсон, който живее на покрива”, Астрид Линдгрен

7. УПРАЖНЕНИЯ ПО СТИЛ

“По-забавно е да говориш с хора, които не използват дълги трудни думи, а по-скоро кратки и лесни, като например: “Какво ще кажеш да хапнем?”
~ „Мечо Пух“, А.А.Милн

8. РЕДАКЦИЯ И КОРЕКЦИЯ

“Как говориш, след като нямаш мозък? – попита Дороти. – Не знам – каза Плашилото – но тези, които нямат мозък, много обичат да говорят.” 
~ “Магьосникът от Оз”, Л. Баум

9. СЪБИРАНЕ НА БАГАЖА

Цялостна подготовка на вече подредените куфари с текстове и готовност за тръгване на път в света на литературата.

“Човек никога не бива да води маймуни със себе си, когато отива някъде.”
~ “Пипи дългото чорапче”, А.Линдгрен

10. ПУБЛИКАЦИЯ И ПРЕДСТАВЯНЕ

“Ти ставаш отговорен завинаги за това, което си опитомил.”
~ „Малкият принц“, А.Екзюпери

Програма 13+

1. ВЪВЕДЕНИЕ

Кои сме и защо (да) пишем.

2. ПОЕЗИЯ

Най-кратката поетическа форма, хайку. Поезията е навсякъде край нас – как да я откриваме.

3. ПОЕЗИЯ – ТЕХНИЧЕСКИ ПОДРОБНОСТИ

Рима, ритъм, образи, римуван, бял и свободен стих, различни поетически форми.

4. ПРОЗА – ИЗГРАЖДАНЕ НА ГЕРОИ, ЦЕЛ, МОТИВАЦИЯ, ТИПАЖИ.

Психология на диалога.

5. ПРОЗА – ИЗГРАЖДАНЕ НА КОНФЛИКТ.

Протагонист и антагонист. Антагонистична ситуация. Видове конфликти според антагониста: човек – природа, човек – човек, човек – общество, вътрешен конфликт. Спомагателни конфликти.

6. ПРОЗА – ДЕЙСТВИЕ. ФАБУЛА, СТРУКТУРА. ПОВЕСТВОВАНИЕ. СРЕДА. ЖАНР.

7. ОБЕКТИ И ТЕМИ.

8. ВДЪХНОВЕНИЕ.

Как да го използваме, провокираме, възпитаваме.

9. КОЛЕКТИВНО ПИСАНЕ (ДРУГИТЕ КАТО ВДЪХНОВИТЕЛ И КОРЕКТИВ)

Писателски работилници, писателски пленери (курсистите ще бъдат водени на знакови места в града, където ще пишат за това, което виждат).

10. РЕДАКТИРАНЕ.

11. ПОДНАСЯНЕ НА НАПИСАНОТО.

Публикуване, издаване, участие в конкурси, четения, пърформанси (курсистите ще бъдат водени на поетически двубои, пърформанси и други нетрадиционни литературни събития, ще бъдат насочвани и подготвяни да участват в литературни конкурси, а част от техните творби ще бъдат предложени за публикуване на различни периодични издания за литература).

Учебна 2017/18 г.

I-ви срок
Начало
: 07 октомври 2017 г.
Край: 03 Февруари 2018 г.

II-и срок
Начало
: 06 Февруари 2018 г.
Край: 31 Май 2018 г.

Групи, часове и цени

Група Ден Час Цена първи срок

01.10.17 – 01.02.18

Цена втори срок

05.02.18 – 31.05.18

9+ години неделя 10.00-12.00 340 лв. 260 лв. *
13+ години неделя 13.00-15.00 340 лв. 260 лв. *

* + 75 лв. такса за реализация на завършващ проект (издаване на сборник).

Цена за еднократно посещение – 25 лв./2 астр. часа.

Възможност за плащане на вноски.

 

Записване

С предварително обаждане на GSM: 0882 /10 40 48 (за да проверите за наличност на свободни места).

Petar Tchouhov

Петър Чухов е автор на 10 стихосбирки, две книги с проза и книга за деца.

Съставител и редактор на “Mas-mas csond / Различна тишина” (Napkut Kiado, Budapest, 2012, антология на българското хайку). Съавтор (с Александър Мануилов) на пиесата “Честита Нова година”, номинирана за Национална годишна награда за драматургия (Шумен, 2015). Творбите му са преведени на 17 езика и публикувани в над 20 държави.

Награди:

  • “Агата” за криминален разказ (2000).
  • “Иван Николов” за най-добра стихосбирка (2002).
  • “Развитие” за нов български роман (2003).
  • Голямата награда за SMS поезия (2004).
  • “Славейкова награда” (2005 – първа, 2013 – трета, 2016- първа).
  • “Златен ланец” (2007).
  • Голямата награда на музея “Башо” в Япония (2007).
  • Награди от Международния хайку конкурс в Москва (2012).
  • Голямата награда на конкурса за любовна поезия “Магията любов” (2013).
  • Втора награда на поетическия конкурс “В полите на Витоша” (2014).
  • Номинация за наградата за нова българска поезия “Николай Кънчев” (2015) и др.

Пише музика и текстове, свирил в много рок-групи (“Субдибула”, “Тутакси”, “Стенли”), в момента е в етнорок групата “Гологан”, Par Avion Band и групата за поезия и алтернативен рок “ЛаТекст”, с която представя стиховете си. Член на Българския ПЕН-център, Сдружение на български писатели, Хайку клуб “София”, Haiku Society of America, World Haiku Association и Musicautor.

Преподавателите са на разположение за обратна връзка с родителите след всеки урок.

ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ

07.10.2017 Начало на учебната година
11.2017 Учебна практика в местността Цари Мали Град.
04.2018 Учебна практика в с. Чавдар.

Юнити Академия
Клуб “Млад писател”
София, кв. Овча купел,
Обучението се провежда на:
ул. „Монтевидео“ 21,
в сградата на Нов български университет
Административен офис:
ул. Бързарица 19А
тел: 0882 104 048
e-mail: academy@unity.bg