Клуб “Млад писател”

“Не изкривявай; не се опитвай да наводниш; не се опитвай да я направиш логична; не редактирай душата си спрямо модата. Най-добре следвай безпощадно своите най-дълбоки мечти.”

Франц Кафка

.

Защо (да) пишем?

Ще зададем направо въпроса – писали ли сте някога? Ако да, то:

Спомняте ли си какво ви накара да го направите?
Какво беше усещането по време на писането?
А след това?
Какъв беше резултатът?
Донесе ли ви желаното удовлетворение? Или по-скоро обратното?
Направихте ли го пак?
Защо?

Ако никога не сте писали, то имаме един единствен въпрос:
Защо???

Когато седне да пише, човек обикновено не си задава въпроса защо го прави. Дали ако знаехме защо искаме да напишем едно стихотворение, приказка или разказ, бихме го направили по-добре? Дали бихме намерили по-лесно подходящия, собствения глас? Не сме докрай убедени, но все пак смятаме, че малко яснота по въпроса за мотивите, целите и средствата за тяхното постигане би помогнала за по-добрия или поне по-адекватен резултат.

Основните цели на курса са:

  • Да изясните отношенията си с литературата – искате просто да пофлиртувате, да преживеете мимолетно увлечение или се надявате на сериозна връзка? Суета, страст или любов към писането са в основата на вашето желание?
  • Да опознаете по-подробно литературата като обект на вашите желания. Откриването на нови черти от нейния облик ще ви разкрият нови и неподозирани възможности за удоволствие, които ще ви привържат по-силно към нея. Внимание – има опасност от пристрастяване!
  • Да разберете как да изграждате отношенията си с литературата, така че след време да не си станете досадни.
  • Да развиете способността да опознавате света и себе си чрез литературата. Да общувате чрез нея – със себе си и с другите.
  • Да се научите не само да се забавлявате с литературата, но и да работите с нея, без това да ви изглежда скучно и натоварващо.
  • Да успеете да овладеете желанието да „обичате себе си в литературата” и да се научите „да обичате литературата в себе си”.

Завършване на учебната 2016/2017 г.

Програма 9+

1. ВЪВЕДЕНИЕ

Те се познават в трето лице.

Или представяне, изясняване целите на курса и желанието за обучение, запознаване с амбициите и вдъхновенията на участниците.

2. ПОЕЗИЯ

2.1. Те разбират каква е разликата между поезия и проза и как двете могат да разменят местата си. Или терминологично въвеждане на понятия, с които участниците ще боравят в течение на програмата, четене на текстове и откриване на техните особености;

2.2. Те знаят какво са: рима, ритъм, видове стихотворения, поетически форми и различните образи в тях. Или технически подробности около изграждането на стихотворение, желанието и нуждата то да бъде написано и методите, които го превръщат от добра идея в пълноценен текст.

3. ПРОЗА

3.1. Те могат да изграждат герои, познават типовете персонажи. Той измисля име на героя, а тя го облича. То владее монолога, а те водят диалог. Или запознаване с елементите на вълшебната приказка, типовете герои, техните действия, цели и мотивация, изграждане на приказен действащ персонаж;

3.2. Те познават различните препятствия, през които героите трябва да преминат, поставят персонажите в ситуации, от които трябва да ги измъкнат. Или психологизация на героите, анализиране на техните действия и постъпки, инициация, намиране на сходства между световните вълшебни приказки и умение за работа с тях;

3.3. Те разрешават конфликти в приказния свят, опознават символиката на цветовете и детайлите. Или подробна, детайлна характеристика на времето и пространството в художественото произведение, типологизация, значения, теми, мотиви и идентификации в текста.

4. ПОСЛОВИЦИ, ПОГОВОРКИ И ГАТАНКИ.

Те научават, че най-трудно се пишат най-кратките поуки.

Или усвояване на житейски уроци и сбитото им предаване, засвидетелстващо тяхното разбиране.

5. ПИСАНЕ

Те пишат поотделно, после пишат и заедно. Участват в писателски пленери по видяно и чуто.

Или множество упражнения с цел написване на пълноценен текст (приказка, разказ, стихотворение), творчески работилници.

6. РЕДЪКТИРАНЕ - ТЕ ЗНАЯТ, ЧЕ В ТАЗИ ДУМА ИМА ГРЕШКА

Или отстраняване на граматически, правописни и пунктуационни грешки и неточности, изграждане на стил.

7. ПУБЛИКУВАНЕ

Издаване, отпечатване на текстовете в различни онлайн и хартиени медии, подготовка за участие в конкурси, пърформънси и други мероприятия. Или те са вече малки писатели със свои текстове. Аз им помагам. А вие ги четете.

Програма 13+

1. ВЪВЕДЕНИЕ

Кои сме и защо (да) пишем.

2. ПОЕЗИЯ

Най-кратката поетическа форма, хайку. Поезията е навсякъде край нас – как да я откриваме.

3. ПОЕЗИЯ – ТЕХНИЧЕСКИ ПОДРОБНОСТИ

Рима, ритъм, образи, римуван, бял и свободен стих, различни поетически форми.

4. ПРОЗА – ИЗГРАЖДАНЕ НА ГЕРОИ, ЦЕЛ, МОТИВАЦИЯ, ТИПАЖИ.

Психология на диалога.

5. ПРОЗА – ИЗГРАЖДАНЕ НА КОНФЛИКТ.

Протагонист и антагонист. Антагонистична ситуация. Видове конфликти според антагониста: човек – природа, човек – човек, човек – общество, вътрешен конфликт. Спомагателни конфликти.

6. ПРОЗА – ДЕЙСТВИЕ. ФАБУЛА, СТРУКТУРА. ПОВЕСТВОВАНИЕ. СРЕДА. ЖАНР.

7. ОБЕКТИ И ТЕМИ.

8. ВДЪХНОВЕНИЕ.

Как да го използваме, провокираме, възпитаваме.

9. КОЛЕКТИВНО ПИСАНЕ (ДРУГИТЕ КАТО ВДЪХНОВИТЕЛ И КОРЕКТИВ)

Писателски работилници, писателски пленери (курсистите ще бъдат водени на знакови места в града, където ще пишат за това, което виждат).

10. РЕДАКТИРАНЕ.

11. ПОДНАСЯНЕ НА НАПИСАНОТО.

Публикуване, издаване, участие в конкурси, четения, пърформанси (курсистите ще бъдат водени на поетически двубои, пърформанси и други нетрадиционни литературни събития, ще бъдат насочвани и подготвяни да участват в литературни конкурси, а част от техните творби ще бъдат предложени за публикуване на различни периодични издания за литература).

Учебна 2017/18 г.

I-ви срок
Начало
: 01 октомври 2017 г.
Край: 01 Февруари 2018 г.

II-и срок
Начало
: 05 Февруари 2018 г.
Край: 31 Май 2018 г.

Групи, часове и цени

Група Ден Час Цена първи срок

01.10.17 – 01.02.18

Цена втори срок

05.02.18 – 31.05.18

9+ години неделя 10.00-12.00 340 лв. 260 лв. *
13+ години неделя 13.00-15.00 340 лв. 260 лв. *

* + 75 лв. такса за реализация на завършващ проект (издаване на сборник).

Цена за еднократно посещение – 25 лв./2 астр. часа.

Възможност за плащане на вноски.

 

Записване

С предварително обаждане на GSM: 0882 /10 40 48 (за да проверите за наличност на свободни места).

Petar Tchouhov

Петър Чухов е автор на 10 стихосбирки, две книги с проза и книга за деца.

Съставител и редактор на “Mas-mas csond / Различна тишина” (Napkut Kiado, Budapest, 2012, антология на българското хайку). Съавтор (с Александър Мануилов) на пиесата “Честита Нова година”, номинирана за Национална годишна награда за драматургия (Шумен, 2015). Творбите му са преведени на 17 езика и публикувани в над 20 държави.

Награди:

  • “Агата” за криминален разказ (2000).
  • “Иван Николов” за най-добра стихосбирка (2002).
  • “Развитие” за нов български роман (2003).
  • Голямата награда за SMS поезия (2004).
  • “Славейкова награда” (2005 – първа, 2013 – трета, 2016- първа).
  • “Златен ланец” (2007).
  • Голямата награда на музея “Башо” в Япония (2007).
  • Награди от Международния хайку конкурс в Москва (2012).
  • Голямата награда на конкурса за любовна поезия “Магията любов” (2013).
  • Втора награда на поетическия конкурс “В полите на Витоша” (2014).
  • Номинация за наградата за нова българска поезия “Николай Кънчев” (2015) и др.

Пише музика и текстове, свирил в много рок-групи (“Субдибула”, “Тутакси”, “Стенли”), в момента е в етнорок групата “Гологан”, Par Avion Band и групата за поезия и алтернативен рок “ЛаТекст”, с която представя стиховете си. Член на Българския ПЕН-център, Сдружение на български писатели, Хайку клуб “София”, Haiku Society of America, World Haiku Association и Musicautor.

Anna Lazarova

Анна Лазарова завършва бакалавърската си степен в специалност „Българска филология” в Софийския университет „Свети Климент Охридски”.

Има публикации както в родния си град, така и в множество столични издания. Освен отличията на местно ниво, печели:

  • Голямата награда на Националния студентски литературен конкурс „Боян Пенев”, Шумен, 2015 година, резултат от която е дебютната ѝ стихосбирка „Вкъщи всички вечерят отделно”, излязла през 2016 г. и получила съпътстваща награда на конкурса за дебютна литература „Южна пролет”.
  • Втора награда от XXXII Национален младежки конкурс за поезия „Веселин Ханчев” (Стара Загора – 2015 г.).
  • Първа национална литературна награда „Георги Черняков“ за 2015 г. в раздел „Поезия“.
  • Национална награда „На слънце време” за 2015 година.
  • Награда на фондация „Блага Димитрова” за принос в развитието на българската литература и култура за 2016 г.
  • Награда за млад автор на Десетия национален конкурс за поезия „Биньо Иванов” за 2016 г.

Преподавателите са на разположение за обратна връзка с родителите след всеки урок.

ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ

01.10.2017 Начало на учебната година
11.2017 Учебна практика в местността Цари Мали Град.
04.2018 Учебна практика в с. Чавдар.

Юнити Академия
Клуб “Млад писател”
София, кв. Кръстова вада, ул. “Проф. Марин Големинов” 3В, ет. 3
тел: 0882 104 048
e-mail: academy@unity.bg