Клуб "Шахмат"
“Шахът, като любовта и музиката, има силата да прави хората щастливи.”
Зигберт Тараш
.
Клуб “Шахмат”
Програмата на клубът по “Шах” е разпределена в две основни нива:
- Начинаещи – за ученици от 1 до 4 клас, които желаят да се запознаят с правилата в шахмата.
- Напреднали – за ученици, знаещи да играя шахмат и искат да повишат уменията си.
За децата занимаващи се с шахмат от ранна възраст е доказано, че това подобрява паметта, повишава концентрацията, подобрява логическото и абстрактно мислене. Развиват по-добри способности за работа в екип и решаване на проблеми. В училищата където шахматът е предмет задължителен или избираем резултатите на децата по математика, езиците и други дисциплини са по-високи. През 2012 година в Страсбург Евр. Парлемент гласува декларация 50 за въвеждане на програмата “Шах в училище” по проект на бившия световен шампион Гари Каспаров. В САЩ успешно в 27 щата се прилага програмата “Първи ход” – шахматът като свободно избираем предмет. В няколко държави шахматът е задължителен учебен предмет.
Ето какво казва Ювенсио Бланко, един от най–големите популяризатори на училищния шахмат: “Системното изучаване на шахмат съответства на основната цел на училището – да развива мисленето, да обучава на ценности и да води към добродетелни навици и модели на поведение.”
1. На първо място шахматът развива чувство на етика. Тъй като е игра, базирана върху правила, определящи основни стандарти за техническото развитие на партията, както и това, какво трябва да прави играещият, шахматът изработва етика с универсален характер. Ето защо, на възраст между 9 и 12 години, когато моралната независимост започва да се формира у детето, шахматът предлага модел в подходящия момент за придобиването на морални ценности като уважение към опонента, развиване на чувство за справедливост и пр. Браун и Мирин (1981г.) откриват, че упражняването на шахмата не само упражнява личните качества на индивида, но и спомага за преодоляване на групови и поведенчески проблеми. След двугодишно изследване на студенти в програмата NYCHESS в училището Роберто Клементе, тези изследователи регистрират 60% намаляване на инцидентите извън класната стая – в коридори, тоалетни, игрища и т.н.
2. Шахматът е особено полезен за развитие на себедисциплината и концентрацията – всъщност той в това отношение е нанадминат. Няма друга игра, коята да изисква такава върховна концентрация и себевладеене.
3. Шахматът може да бъде съотнесен към ситуациите от всекидневния живот. Той може да бъде приложен към много различни области на човешкото познание (психология, компютърна наука, информационни технологии и т.н.), както и при решаването на проблеми от всекидневния живот, като например пресмятането на цената на дадена стока, избор на правилна посока в лабиринта от различни алтернативи, анализ на литературен текст; обобщаване на обяснения по време на лекции и пр.
4. Шахът може чудесно да се впише в нашето компютърно и интернет поколение. Той е алтернатива и контрапункт на повечето компютърни игри, изпълнени с агресия, насилие и примитивизъм. Взаимодействието шахмат – компютър възпроизвежда по много по–интересен и обогатяващ начин ситуации на война в контекста на игра… Но на свой ред тези виртуални динамики предлагат безценната възможност за развитие на интелектуалния и емоционалния коефициент на играещите.
5. Шахматът стимулира развитието на познавателни умения като интелигентност, памет, внимание, логико–математическо мислене и други фундаментални способности за по–нататъшното развитие на личността. В ерата, когато познанието залива нашия ефимерен живот, най–добрият инструмент, който можем да предложим на децата си, е да развиваме тяхното организирано мислене.
6. Освен математическите способности, има изследвания, които показват, че шахматът стимулира четивните и словесните умения. Това е описано в доклада на д–р Стюарт Маргуляс за втората година на Програмата по шахмат в Ню Йорк, област 9. Този доклад обобщава резултатите при четене на 53 деца от начално училище, участвали в програмите по шахмат, в сравнение с резултатите на 1118 неучастващи в експеримента техни връстници. Изследването на Маргуляс е един от най–силните аргументи за доказване на това, което хиляди учители знаят от самото начало: шахматът е инструмент за учене.
7. Шахматът стимулира творчеството, посредством търсенето на решения на проблеми, запознаването с изследвания, анализа на различни позиции и развиването на планове. Трудностите, възвикващи в различните позиции, позволяват прилагането на общи принципи, като пътят за разрешаването на тези трудности може да не е само един.
8. Шахматът развива критично мислене и дух. Например чрез изучаването на варианти от даден дебют, чрез оценяването на силните и слабите им страни, чрез взимането на решения, които биха могли да затруднят опонента, чрез оценяване на конкретните ситуации, като тези оценки шахматистът може да дискутира в светлината на видяното и демонстрираното на практика върху дъската.
9. Шахматът се практикува заради високото естетическо и интелектуално удоволствие, което доставя. В това отношение той може би е съвършената игра, която може да бъде обикната от съвременните ученици.
10. Шахът е превъзходна игра за прекарване на свободното време. Във време като днешното, което изобилства с детрадивни и агресивни начини за забавление на учениците, като дискотеки, разхайтени купони и други подобни, шахматът предлага един чудесен начин за забавление, който същевременно обогатява и извисява личността.
11. Шахматът има голямо значение за емоционалното здраве на практикуващите го. Той оказва релаксиращ ефект. Това е особено необходимо на учениците в днешните времена на хроничен стрес.
12. Особено ценен е шахматът като контрапункт на “хазартното време”, в което живеем. Днес почти всички са полудели по игри на късмета, тото, лотария, бинго и всякакви форми на узаконен хазарт, при които се флиртува със случайността. В играта шахмат обаче случайността е сведена до минимум… По този начин шахматът помага на децата да се учат да осъзнават своите действия и да носят отговорност за тях.
ПРОГРАМА НА КЛУБ “ШАХМАТ” – НАЧИНАЕЩИ
- Шахматът – игра, спорт или изкуство. Възникване и история.
- Шахматната дъска – бойното поле на шахмата.
- Шахматни фигури. Видове, движение и сила.
- Пешка, кон и офицер.
- Ролева игра – усвояване движението на трите фигури.
- Топ и царица.
- Ролева игра – усвояване движението на двете фигури.
- Цар.Ролева игра.
- Подреждане на фигурите. Начало на играта. Цел.
- Двустранна игра- умения за правилно придвижване на фигурите.
- Особени ходове с фигурите – рокада, анпасан, свързани фигури.
- Шах, шех, пат, мат – изясняване на понятията. Упражняване.
- Съотношение силата на фигурите. Преценка на моментната ситуация.
- Основни цели в началото на партията- развитие, борба за центъра.
- Двустранна игра – упражнение за постигане целите в началото.
- Край на играта – мат. Матове с различни фигурални съотношения.
- Двустранна ролева игра – “Направи ме мат”.
- Цар и пешка срещу цар. Печаалба или успешна защита.
- Цар и пешка срещу цар – упражнение.
- Видове игри на шахмат – класически, ускорен, блинд, сеанс, с РС.
- Демонстрация на сеанс – игра с г-н Вуков.
- Демонстрация на блинд с г-н Вуков.
- Моята първа партия с РС.
- Турнир всеки срещу всеки.
- Победители и награди.
ПРОГРАМА НА КЛУБ “ШАХМАТ” – НАПРЕДНАЛИ
- Установяване нивото на умения и познаване на правилата.
- Двустранна игра – входно ниво.
- Преодоляване на допускани грешки. Двустранна игра.
- Основни етари в играта – дебют, мителшпил и ендшпил.
- Дебют – цели и начини на постигане.
- Основни дебюти.
- Двустранна игра – упражнение.
- Мителшпил – цели и начини на постигане.
- Ендшпил – цели и начини за постигане.
- Основни ендшпили. Реализация и защита.
- Цар и пешка срещу цар и пешка. Квадрат на пешката.
- Дама срещу кон, дама срещу офицер и дама срещу топ.
- Дама срещу дама.
- Двустранна игра – упражнение.
- Стратегия и тактика.
- Основни тактически приоми.
- Двустранна игра.
- Правила за провеждане на партия.
- Анотация на партия – съкратена и пълна.
- Двустранна игра с анотация.
- Правила за провеждане на турнири.
- Турнир всеки срещу всеки.
- Победители и награди.
Учебна 2019/20 г.
I-ви срок
Начало: 01 октомври 2019 г.
Край: 04 февруари 2020 г.
.
II-и срок
Начало: 06 февруари 2020 г.
Край: 31 май 2020 г.
Групи, часове и цени
Група | Ден | Час | Цена първи срок | Цена втори срок | Място на провеждане |
---|---|---|---|---|---|
6+ години – напреднали | сряда | 16.20 – 17.20 | 2 вноски х 78 лв. | 2 вноски х 78 лв. * | база “Иван Вазов” |
Начинаещи | четвъртък | 16.20 – 17.20 | 2 вноски х 78 лв. * | база “Младост” |
Групата се сформира при минимум 6 деца.
Възможност за плащане на вноски.
Записване
С предварително обаждане на GSM: 0893 /35 53 54 (за да проверите за наличност на свободни места).
Иван Вуков – преподавател в ЧСУ “Артис” по математика, физика и информационни технологии.
С шахмата се запознава на 3-4 години. В 9 клас достига до кандидат майстор на спорта по шахмат по това време. Играе активно шахмат индивидуално и отборно в детски,юношески и мъжките отбори на родния си град Ихтиман и софийски регион. Играл професионално и в отбори по волейбол и футбол. Пета година води групи по шахмат в ЧСУ “Артис” за начинаещи и напреднали ученици.
Преподавателите са на разположение за обратна връзка с родителите след всеки урок.
ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ
08.10.2018 | Начало на учебната година |
Юнити Академия
Клуб “Шахмат 6+”
Обучението на групата в сряда се провежда в:
сградата на училище “АРТИС”
ж.к. Иван Вазов,
ул. “Димитър Манов” 18
Обучението на групата във вторник се провежда в:
сградата на училище “АРТИС”
ж.к. Младост 2
бул. “Андрей Ляпчев” 72
тел: 0893 35 53 54
e-mail: academy@unity.bg
Здравейте на целия екип от Unity Академия!
Благодарим Ви!
И ние благодарим на дъжда….
И ние изпитахме радост…
Благодарим на Вас и на децата, не знаехме че сте стигнали толкова далеч, въпреки, че никога не сме се съмнявали!
Вие ни накарахте и ние, зрителите, да се превърнем в участници и да не усетим кога и как свърши спектакъла.
Сцената, децата, небето, всичко беше прекрасно и магично….
Това, което видяхме и усетихме е просто и ясно – Любов !
Пожелаваме Ви да не спирате да обичате така…
и да продължавате да създавате щастие!
Страхотна организация, приятели! Влагате цялото си сърце и душа в работата си! Подарихте ни една незабравима вечер и на нас и на децата!
Здравейте,
Получихме вашите снимки и музикални клипове. Прекрасно сте се справили с всичко. Благодаря на екипа на Академия Юнити за цялостното Ви творчество, за това че се грижите за нашите деца, за това, че се стараете своевременно и пълноценно да ни информирате. Благодарни сме също и, че чувате нашите деца, техния зов за знания и също, че успявате да запечатите техните усмивки, трепет и искрата, която ги води напред. Благодарни сме Ви и кандидатстваме отново.
Здравейте,
на пръв поглед изглежда лесно да се произнесе думата “Благодаря”, но уверявам ви за мен, се оказа трудна задача. Струва ми се, че каквото и да кажа, няма да мога, да изразя голямата си благодарност към вас. Човек се учи докато е жив. Та така и аз с ваша помощ, разбрах, че думи като човечност, доброта, разбирателство, съпричастност не са потъпкани. Добродетели, които вие успяхте да затвърдите в децата. Едно ново и вълнуващо преживяване, беше присъствието на моята дъщеря, на летния лагер на Юнити Академия.
…Възможността дъщеря ми да вземе участие в подготовката и представянето на фестивала “Талантът обича всяко дете” й донесе още повече позитивизъм и приятни емоции. Показа й моралните ценности, които трябва да следва занапред. Помогна й да осъзнае, че във всяко дете, “спи” талант, чакащ да бъде открит и развиван. Затова пожелавам на всички деца да не спират, защото само така нещата се случват. Отправям едно голямо и искрено БЛАГОДАРЯ, към целия екип на Юнити Академия!
Юнити за мен е уникална възможност, стъпка, която ми помага да се развивам и да вървя към това, в което искам да се превърна в бъдеще. Всичко, което правим в Юнити ни дава възможност да го творим в екип. Всеки дава своето предложение за съответна идея, участва и го реализира със съдействието на преподавателите, които се превърнаха за мен в приятели. Благодаря, че ми дадохте възможност да вляза във вашето семейство и да развивам таланта си. Вие ми позволихте да мечтая и да видя по-ясно бъдещето си. Признателна съм.
Фестивалът “Талантът обича всяко дете” беше много осветляващо преживяване. Енергията и желанието на децата бяха впечатляващи. Вярваме, че възможността повече подрастващи да творят и да се изявяват в такава атмосфера, може да повлияе положително на обществото като цяло!
Много ми хареса обучението, което се провеждаше в гората по време на лагера. За първи път участвам в провеждане на лагерен огън на поляната. Хареса ми как си разказвахме истории и пеехме песни около огъня. Хареса ми да работя с много деца в екип, как с децата си помагахме при подготовката на рождения ден на Криси.